12 augustus 2024

Jouw sportstudio laten opvallen in de menigte?

Jouw sportstudio laten opvallen in de menigte: een complete branding guide

Hoe ziet jouw merk van jouw sportstudio eruit?
Stel je bent een klant, je loopt jouw sportstudio binnen, zou je je dan direct welkom, geïnspireerd en gemotiveerd voelen? Zou je gelijk begrijpen waar jouw sportschool (of het nu fitness, bootcamp, personal training, yoga, pilates, dans of EMS betreft) voor staat? Waarschijnlijk kun je wel vertellen waar je sportschool voor staat, maar kunnen je leden dat ook?
Jouw merk is niet wat jij zegt dat het is; jouw merk is hoe andere mensen jouw sportschool zien en ervaren. De kunst van branding is om dat gevoel van mensen positief te beïnvloeden.

Waarom is branding belangrijk?
Zonder merkstrategie bestaat de kans dat je sportstudio verdwijnt tussen alle schreeuwende reclames en grote fitnessketens. De fitness- en sportbranche is een concurrerende markt, dus het is belangrijk om je te onderscheiden en je eigen merkidentiteit op te bouwen. Een goed doordacht merk helpt je op te vallen, klanten aan te trekken en een sterke relatie op te bouwen met je leden.

Ontwikkel jouw branding strategie in 5 stappen:

1.Wie is je doelgroep?
Kijk naar je klanten: welke leeftijd hebben ze? Wat zijn hun interesses en wat doen ze naast sporten? Wat zijn ze bereid te betalen voor een abonnement of rittenkaart? Door je doelgroep scherp in beeld te hebben, kun je je communicatie en marketing afstemmen op hun behoeften en voorkeuren. Zijn dit de klanten die je wilt bereiken en spreek je hen aan met de juiste tone of voice?

Tip: In Trainin kun je klantgroepen aanmaken en hen gerichte mails en nieuwsberichten sturen.  

Tip: Doe een grondige analyse van je huidige leden en de concurrentie. Wat maakt jouw sportschool uniek? Gebruik deze inzichten om je branding te versterken.

2.Wat zijn jouw merkwaarden?
Wat maakt jouw sportschool anders dan de rest? Wat bied jij je klanten die andere sportscholen niet bieden? Wees specifiek en authentiek. Communiceer je merkwaarden duidelijk naar je klanten en (indien van toepassing) naar je personeel. Vermijd generieke termen en kies woorden die echt voor jouw merk staan. Weet wat je missie en visie zijn en draag deze consistent uit.

3.Creëer je visuele identiteit
Nu je je doelgroep kent en weet welke boodschap je wilt overbrengen, is het tijd om je visuele identiteit te creëren. Ontwerp een logo en kies kleuren die de kernwaarden van je merk vertegenwoordigen. Dit is de eerste indruk die mensen van je sportschool krijgen, dus zorg dat deze indruk positief is.

Tip: In Trainin kun je je merk kleuren duidelijk naar voren laten komen. Met de Native app in de App Store kun je een geheel eigen merkbeleving creëren.

Tip: daarnaast heb je binnen Trainin je eigen web app met eigen huisstijl en logo’s! Wij helpen graag hierbij alles in te stellen.

4.Optimaliseer je digitale aanwezigheid
Je website en social media kanalen zijn je digitale visitekaartjes. Zijn ze up-to-date en weerspiegelen ze je merkidentiteit? Bevatten ze relevante informatie en bieden ze een gebruiksvriendelijke ervaring? Regelmatige updates en relevante content helpen om je merk top-of-mind te houden bij je doelgroep.

5.Versterk Klantenbinding
Je leden zijn je grootste merkambassadeurs. Creëer een gemeenschap rondom je sportschool en blijf je huidige klanten verrassen. Tevreden klanten zorgen voor mond-tot-mondreclame, de beste reclame die je kunt krijgen. Zorg voor een goede band met je klanten. Als zij tevreden zijn, zullen anderen zich ook snel bij je aanmelden.

Tip: Met functies in Trainin kun je persoonlijke berichten sturen naar leden, waardoor je de interactie en betrokkenheid vergroot.

Tip: Nieuw bij Trainin! Jouw potentiële klanten kunnen nu ook zonder account een sessie boeken! Laat jouw huidige klanten makkelijker dan ooit nieuwe mensen meenemen!

Het belangrijkste ingrediënt van branding
Je merk is hoe mensen jouw sportschool ervaren. Goede branding kan de perceptie van het publiek verbeteren, maar het fundament is altijd de kwaliteit van je diensten en je personeel. Zorg ervoor dat deze top zijn, en gebruik branding om dat positieve beeld te versterken.

Klaar om echte fans te creëren?
Wil je meer leren over hoe je de branding van je sportschool kunt versterken? Ontdek de volledige functies van onze software en hoe deze kan bijdragen aan het succes van jouw sportschool.

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en geld en krijg meer grip op jouw bedrijf.

Geen contracten of opstartkosten. Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Maandelijks opzegbaar

Makkelijk overstappen

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en kosten en krijg meer grip op jouw bedrijf.

Geen contracten of opstartkosten. Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Maandelijks opzegbaar

Makkelijk overstappen

Start vandaag nog met Trainin.

Bespaar tijd en kosten. Geen contracten of opstartkosten.

Trainin staat klaar voor jou.

14 dagen proefperiode

Makkelijk overstappen